24 september 2010

Dutch Denim Quilt

Tweedehands een nieuwe kans !

Het was een uitdaging om oude jeans, die nog goede resten bevatten, te gebruiken om er een quilt van te maken..
Ik probeerde mij voor te stellen hoe het zou zijn in de 18e en 19e eeuw eeuw en wat je met de weinige middelen die je bezat kon maken. Hoe zouden de pioniersvrouwen die naar Amerika vertrokken hun huis omtoveren tot een warm en leefbare situatie zonder alle overdadige welvaartswinkels die wij allemaal gewend zijn. Zij moesten het doen met de schaarse resten zoals  broeken, meel en graanzakken,oud linnengoed en/of kledingresten van wol katoen en linnen. Ik denk dat er toen ook creatieve vrouwen waren die op hetzelfde idee kwamen om van afgedankte werkbroeken bruikbare en warmtegevende dekens te maken die tevens een sierfunctie hadden. Zij deden dit zelfs zonder naaimachine in het begin.
Het was voor mij een uitdaging en een zware klus , zelfs op de naaimachine en dit is het resultaat.


Vintage a new opportunity!
It was a challenge to use old jeans, still remaining some nice pieces of fabric, for making a quilt.I tried to imagine what it would be like in the 18th century and 19th century and what could be made with the little resources available.How could the pioneer women who left for America, transform their home into a warm and liveable situation without all the excessive wealth stores that we all are used to now.They had to do with the few discarded remains such as trousers, flour- and grainsacks, old bed and table linen and remains of clothing made of cotton wool or linen. I think there were also creative women who got the same idea to use discarded work outfits into nice blankets warm you and also had a decorative function. They did all this without a sewing machine (in the beginning).

For me  it was a challenge and a difficult job, even with theuse of a sewing machine and this is the result.





Ik heb er een blog-spel van gemaakt met de naam  “ZOEK JE BROEK “ omdat hij gemaakt is van broeken van mijn man, neef. nicht, zwager en vrienden.
Aan de kleur is de snelheid van afdanken te herkennen 

created a blog-game called "FIND YOUR TROUSERS" because it is made of trousers from my husband, nephew, niece, brother and friends.The color indicates the speed of discarding.

2 opmerkingen:

  1. leuk om ff op je pagina te snuffelen dit had ik nog niet gezien.ben ook nog een leek op de pc alles is nieuw voor mij,ook dat getik met 1 vinger.mooi gedaan groetjes van een snipvekouden diny barendsen

    BeantwoordenVerwijderen